Περί τῆς Ἁγίας Τριάδος: Ἀποσπάσματα ἀπό τήν διάλεξη τοῦ Ἁγίου Γρηγεντίου , μετά
τοῦ Ἰουδαιόυ Ἐρβάν ,
Ἀρχιεπισκόπου Τεφρῶν, Ἀβησσυνίας Ὑεμαίνης,
ἄκρως πεπαιδευμένου δασκάλου, ἀρίστου γνώστη τῆς
Πεντατεύχου καί τῶν Προφητῶν.
Περί τῆς Ἁγίας Τριάδος:
Ἐρβάν: Στόν Μωϋσῆ καί στούς προφῆτες πῶς καί δέν ἐξέθεσε ὁ
θεός νά πιστεύουν στόν Πατέρα , τόν Υἱό καί τό Ἅγιο Πνεῦμα ἀλλά μόνο σέ σᾶς
(τούς χριστιανούς ) πρόσφατα βρέθηκε αὐτό , ὅπως ἐσεῖς ὑποστηρίζετε;
Ἅγιος: Ὁ Ἀβραάμ ἀφοῦ προστάχθηκε ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ θεοῦ νά
σφάξει τόν ἰσαάκ , τόν ἔσφαξε κατά τήν πρόθεσή του καί δέν τόν ἔσφαξε (στήν
πραγματικότητα), τόν τελείωσε καί δέν τόν τελείωσε. Διότι αὐτός ἐπέστρεψε ζωντανός · ἔτσι καί ὁ
Κύριος ἔσφαξε τόν Υἱό του γιά νά σώσει τόν κόσμο. Ἀλλά ὅμως τήν τρίτη ἡμέρα ἀφοῦ ἀναστήθηκε ,
ἄν καί εἶχε σφαγεῖ δέν σφάχθηκε....
Καί ὁ Μωϋσῆς λέει "Καί εἶπε ὁ Κύριος ὁ Θεός"·
Κύριος εἶναι ὁ Υἱός, θεός ὁ Πατήρ καί αὐτό τό ὁποῖο λάλησε εἶναι τό Ἅγιο
Πνεῦμα....
Ἐρβάν: Καί ποιά ἡ ἀνάγκη νά πολυπραγμονοῦμε γιά τήν Θεότητα
καί νά τή χωρίζουμε στά τρία;
Ἅγιος: :Ὁ Δαβίδ τήν διαιρεῖ σέ τρία καί ἐγώ νά μήν τήν
διαιρέσω;...
Ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί διαιροῦντες τήν θεότητα , τήν κηρύττουμε
ὡς πλουσία σέ δωρεές καί χαρίσματα καί ὡς ἐξουσιάζουσα τόν
κόσμο....ἀποκρούοντας καί τήν Ἰουδαϊκή σας μονοθεΐα καί τήν πολυθεΐα τῶν
Ἑλλήνων.
''Γιατί οἱ Ἰουδαῖοι βλασφημοῦσαν τόν Χριστό;''
Ἐρβάν:..Ὁ ἸησοῦςΧριστός προκάλεσε τήν ἀτιμία καί τήν
βλασφημία ἐκ μέρους τῶν ἀνθρώπων.
Ἅγιος: Βλασφημία εἶναι αὐτό , τυφλέ, ἐπειδή τούς λεπρούς
σας, ἄθλιε, καθάρισε ;ἐπειδή κάθε ἀσθένεια καί ἀποβλάκωση ἀπό τούς ἀσθενεῖς σας
ἀπεμάκρυνε ; καί τά πλήθη τῶν δαιμόνων ἔδιωξε μακριά ἐπειδή περπάτησε πάνω στή
θάλασσα καί ἀπό πέντε ἄρτους τάϊσε καί χόρτασε πέντε χιλιχδες ἀνθρώπους· καί
παρ’ὅλα αὐτά δέν τόν προσέξατε· ἀντιθέτως μάλιστα, ἀφοῦ τόν θλίψατε, τόν
κατακρίνατε ἀδίκως καί τόν σταυρώσατε.
Γι'αυτό λοιπόν λές ὅτι ἀτιμάσθηκε..Γι'αὐτό λοιπόν καλύτερα
ἀνέχθηκε νά ἀτιμασθεῖ γιά νά φανεῖ ἀπό αὐτό καί ἠ δική σας κακία τήν ὁποία τήν
ἔχετε μέσα στήν καρδιά σας πάντοτε, διά τῆς ὁποίας καί προτοῦ γεννηθεῖ, τόν
Ναβουθέ λιθοβολήσατε , τόν Ἡλία μέ φοβερές κατάρρες ἐξορίσατε , τόν Ἠσαΐα
πριονήσατε , τόν Ἱερεμία στόν βόρβορο ἐκσφενδονίσατε , τό πλῆθος τῶν νηπίων
κατεσφάξατε , τόν Ζαχαρία φονεύσατε , τόν Ἰωάννη ἀποκεφαλίσατε. Τί λοιπόν ὄτι
καί τόν Δεσπότη αὐτῶν φονεύσατε;..Πῶς λοιπόν λές ὅτι ἀτιμάσθηκε;
Ἐρβάν: Ἀφοῦ εἶναι Θεός , γιά ποιό λόγο , ἀφοῦ μποροῦσε, δέν ἀνέβαλε τόν σταυρό ;
Ἅγιος: Ἄν ἀνέβαλε, πῶς ἐπρόκειτο νά πληρωθοῦν οἱ προφητεῖες
;
''Ὁ Θεός ἀπό Θαιμάν ἥξει καί ὁ Ἅγιος ἐξ ὅρους κατασκίου δασέως.''
Ἐρβάν: Τί δείχνει τό Θαιμάν;
Ἅγιος: Τό μέν Θαιμάν δηλώνει ὅτι ἐκ τῶν ἄνω θά ἔρθει αὐτός ,
δηλ. ἐκ τοῦ οὐρανοῦ , δηλ . ἀπ'τήν Ἀνατολή....Ὅρος δέ σκιερό , αὐτή ἡ παρθένος εἶναι ἀπ'τήν ὁποία καί προῆλθε διά
τοῦ Ἁγίου πνεύματος ἐν σαρκί...
Ἐρβάν: Ἄν λοιπόν ἔτσι ἦταν ,ἔπρεπε αὐτός νά πεῖ ''ὁΧριστός
θά ἔρθει ἀπό Θαιμάν καί ὄχι ὁ Θεός . Θαιμάν ἐμεῖς τόν τόπο ὀνομάζουμε ἀπό τόν
ὁποῖο ξεκινᾶ ὁ νότος.
Ἅγιος: Θαιμάν ὀνομάζουμε τόν τόπο προς τόν ὁποῖο
προσκυνοῦμε. Διότι κατά ἀνατολάς ἔχουμε διδαχθεῖ νά προσευχόμαστε , διότι ἐκεῖ
βρίσκουμε τόν Θεό νά πλάθει τόν ἄνθρωπο καί νά φτιάχνει τόν παράδεισο.Ἐσεῖς
προσκυνεῖτε πρός τήν Δύση · καί δέν ὑπάρχει γι ' αὐτό ἀμφιβολία. Τά λόγια σου
λοιπόν εἶναι γεμᾶτα ἀπό ἀνοησία, ὅσα ἐσύ χρησιμοποιεῖς μή γνωρίζοντας καλά τίς
προφητεῖες. Ποιός εἶναι ὁ Θεός καί
ποιός ὁ ἅγιος;
Ἐρβάν: Αὐτός ὁ ἴδιος εἶναι καί Θεός καί Ἅγιος, δύο ὀνόματα
σέ ἕνα πράγμα.
Ἅγιος: Ποιό εἶναι σημαντικότερο ; τό Θεός ἤ τό Ἅγιος;
Ἐρβάν: Τό Θεός.
Ἅγιος: :Βλέπε πῶς πέφτεις στήν παγίδα καί δέν καταλαβαίνεις.
Ὑπάρχει λοιπόν στόν Θεό ὄνομα μικρό ἤ μεγάλο;
Ἐρβάν: Τότε περιέγραψέ μου ὁ ἴδιος τί σημαίνει τό κεφάλαιο.
Ἅγιος: Ὅτι θά ἔρθει ἀλλά διά σώματος ... Τό "'καί ὁ
Ἅγιος ἐξ ὅρους'' δηλ. ἡ ἀνθρωπότητα , θά ἔρθει μετά τῆς Θεότητος ἀπό τήν
ἀμόλυντη κοιλία τῆς Ἀειπαρθένου καί θεοτόκου Μαρίας. Λέμε λοιπόν τό ''ὁ Θεός''
γιά τήν οὐσία τῆς Θεότητος· τό δέ ''ὁ Ἅγιος'' γιά τήν οὐσία τῆς ἀνθρωπότητος.
''Θεοί: ἐθνῶν δαιμόνια''
Ἐρβάν: Μέ ποιό νόημα εἶπε ὀ προφήτης ''ὅτι οἰ θεοί τῶν ἐθνῶν
δαιμόνια , ὀ δέ Κύριος τούς οὐρανούς ἐποίησεν;
''Ἀφοῦ λοιπόν οἱ θεοί τῶν ἐθνῶν δαιμόνια , έχεις νά πεῖς τίποτα γι'αυτά
;
Ἅγιος: Ὅτι μέν ὅλοι οἱ θεοί τῶν ἐθνῶν δαιμόνια , αὐτό εἶναι
ὀλοκληρωτικά ἀληθινό . ...Γιά τόν Δεσπότη μου καί ποιητή καί κύριο δέν θά ἔχεις
νά πεῖς αὐτό. Φιμωτής δαιμόνων μᾶλλον καί τῶν εἰδώλων...Καί δές ὄτι ἀπό τότε
πού σταυρώθηκε αὐτός, ἐκλείποντες ὠς καπνός ἐξαφανίσθηκαν ὅλοι οἱ θεοί καί τά
δαιμόνια. Διότι φρίττουν οἱ δαίμονες καί μέ τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ. Ἀπιστεῖς
γι'αὐτό ; Φέρε μου ὅσους θέλεις δαιμονισμένους καί θά ἐπικαλεσθοῦν μόνο τόν
Κύριο Ἰησοῦ Χριστό καί θά τρομοκρατηθοῦν τά δαιμόνια καί ὅλα γενικά ὅσα
γεννήθηκαν ἀπό αὐτά...
Ἐρβάν: Κάποια ἄγνοια μέ διακατέχει καί ἀμέσως αὐτά πού μοῦ
λές τά ξεχνῶ.
Σκανδάλισε ὁ Χριστός διά τῶν παθῶν του ;
Ἐρβάν: Καί ἄν ἤθελε ὅλοι νά σωθοῦν , γιά ποιά αἰτία θέλησε
νά σκανδαλίσει τούς πάντες μέ τό σκάνδαλο τῶν παθῶν του; Δέν θά ἦταν
θεοπρεπέστερο μέ κανένα σκάνδαλο τῶν παθημάτων του νά μήν ἐπροκαλεῖτο κανείς ,
ἀλλά ὅλοι ἀμέσως καθώς προσέρχονταν νά πίστευαν καί νά σώζονταν ;
Ἅγιος: Δέν θέλει ὁ Θεός ὁ ἅγιος οὔτε τόν ἴδιο τόν διάβολο νά
ἀδικήσει ἐπειδή ἔχει τέτοια ἀκρίβεια περί δικαιοσύνης. Διότι ἀπό τήν ἀρχή
ἔπλασε ὁ Θεός τόν ἄνθρωπο μέ αὐτεξούσιο καί ἀγαπᾶ περισσότερο σύμφωνα μέ τήν
ἀγαθή μας προαίρεση νά ὑποτασσόμαστε σ'Αὐτόν πάντα σ'ὄλα τά θελήματά του καί
ὄχι μέ τήν βία.
Ὁ Χριστός παραβάτης τοῦ νόμου;
Ἐρβάν: Γιά ποιά αἰτία τά Σάββατα τελοῦσε θεραπεῖες, τό ὁποῖο
βέβαια ὀ νόμος ἀπαγορεύει ;
Ἅγιος: Ποιά παράβαση τοῦ νόμου ; τό νά ἀνασταίνει νεκρούς,
τό νά ἀνοίγει ὀφθαλμούς τυφλῶν , καί τό νά λέει στόν παράλυτο ''Ἔγειραι, ἆρον
σου τόν κράβατον καί περιπάτει'' καί τά παρόμοια μέ αὐτά;
Σταδιακή μεταστροφή τοῦ Ἐρβάν
Ἐρβάν: ...Καί ἄν θές νά πιστέψω στόν Ἰησοῦ , δεῖξε μού τον
ζωντανό καί ἀφοῦ μιλήσεις μέ Αὐτόν , θά τόν δῶ καί θά μιλήσω κι'ἐγώ μαζί του·
καί ἀμέσως τήν ἧττα θά ὁμολογήσω καί θά γίνω Χριστιανός.
Ὅταν ὀ Ἐρβάν μίλησε ἔτσι, τό παρευρισκόμενο πλῆθος τῶν
Ἰουδαίων κραύγασε δυνατά ''Σέ παρακαλοῦμε διδάσκαλε μήν γίνεις Χριστιανός ἀφοῦ
πρῶτα ἀπατηθεῖς, ἀλλά ἔχε θάρρος καί δύναμη καλύτερα. Διότι γνωρίζεις ὅτι τίποτα πιό ἀληθινό δέν
ὑπάρχει ἀπό τόν Θεό τῶν πατέρων μας''.
Καί ὁ Ἐρβάν πρός αὐτούς λέει
''φλυαρεῖτε μεταξύ σας. Ἄν βέβαια
μέ πληροφορήσει ὅτι αὐτός εἶναι ἀληθινά γιά τόν ὁποῖο προφήτεψαν πολλά οἱ προφῆτες,
θά γίνω ξένος ἀπό τόν Θεό τῶν πατέρων μας ἄν δέν πιστέψω σ'αὐτόν χωρίς
ἀμφιβολίες. Ἀφοῦ εἶδε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ὅτι μιλᾶ ἀληθινά καί ὄχι κοροιδευτικά
εἶπε πρός αὐτόν.
Ἅγιος:...Γνωρίζετε πάντως ὅτι θά σᾶς τόν δείξω.Καί ἄν
θελήσετε θά πιστέψετε. Ἀλλιῶς μάχαιρα θά σᾶς σφάξει.Ἄν δέν σᾶς δείξω θά
ἐπιστρέψετε στό θέλημά σας.
Ἄρεσε αὐτό στόν Ἐρβάν καί στούς σύν αὐτῷ. Ἔλεγαν μεταξύ τους ὅτι δέν θά μπορέσει νά μᾶς
τόν δείξει καθόλου ,διότι φονεύθηκε ἀπό τούς πατέρες μας καί πέθανε καί
ἀσφαλίσθηκε στό μνημεῖο καί ἐκλάπη ἀπό τούς μαθητές του....
Καί ὁ μακάριος ἀπερχόμενος μακριά τοῦ συνεδρίου προσευχόταν.
Καί ἀφοῦ γονάτισε τρεῖς φορές ἕως ἐδάφους ,
σηκώθηκε καί ἄπλωσε τά χέρια του στόν οὐρανό ἐνῶ ὅλοι ἔβλεπαν , καί εἶπε
ἐκ καρδίας: Ὁ φοβερός Λόγος τοῦ φοβεροῦ καί μεγάλου καί ἀοράτου πατρός· ἐσύ ὁ
πρό αἰώνων πού γεννήθηκες ἀπαθῶς καί ἀρρεύστως ἀπό Αὐτόν ὄχι μέ κτιστό τρόπο
πού ἀπό μόνο τό ἀγέννητο φῶς μόνος Μονογενής ἀπαστράφτεις· ἐσύ πού δι'Αὐτοῦ
στερέωσες τόν οὐρανό καί τή γῆ καί μέ τό Ἅγιό Σου Πνεῦμα θεμελίωσες καί
στέγασες καί ἀπ'τίς δύο πλευρές τά νερά · κατέβηκες ἀπ'τούς οὐρανούς ὡς βροχή
ἐπί πόκον στήν Ἁγία Παρθένο Μαρία· ἐσύ πού ἐξέλεξες ἀπό τήν γῆ σου τῶν Ἑβραίων
μαθητές σου , καί μεταμορφώθηκες μπροστά στούς κορυφαίους στό ὅρος
Θαβώρ....Ἐλέησε τά σκοτισμένα αὐτά πλήθη, καί ἐπεσκίαζέ τα μέ τήν δύναμή σου
καί ἄνοιξε τά σκοτεινά τους μάτια, τά ὁποῖα ὀ διάβολος τύφλωσε, καί κατά τό
πλῆθος τῆς εὐσπλαγχνίας σου ἀποκαλύψου σέ αὐτούς , γιά νά σέ δοῦν φανερά[.....]
Καί ἔγινε μεγάλος σεισμός, καί βρόντησε μέ μεγάλη ἰσχύ κατά
ἀνατολάς, ὥστε φρίκη κατέλαβε ὅλους καί ἔπεσαν κατά γῆς, καί μετά ἀπό λίγο ἀφοῦ
σηκώ-θηκαν ὅλοι , καί προσέχοντας κατά ἀνατολάς , ἀνοίχθηκαν οἱ πῦλες τοῦ
οὐρανοῦ καί ἀμέσως φωτεινή νεφέλη ἁπλώνεται ἀπ' τήν πύλη τοῦ οὐρανοῦ σάν
πεδιάδα, πού ἔφθανε μέχρι ἐκείνους.Καί βλέπουν πιό πέρα τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό
ἀπό τίς πῦλες τῆς ἐξόδου ἐκείνης νά ἔρχεται πρός αὐτούς, περπατώντας πάνω σέ
νεφέλη, μπροστά στά μάτια τους.
Ἧταν δέ ὡραῖος στήν ὀμορφιά πάρα πολύ. Ἧρθε λοιπόν καί
στάθηκε στό ἄκρος τῆς νεφέλης κοντά στόν Ἀρχιεπίσκοπο καί τό συνέδριο πάνω ἀπ' αὐτούς περίπου διακόσιους πήχεις,
ὥστε νά εἶναι ὁρατός ἀπό ὅλους, ντυμένος μέ ὡραιό-τατη πορφυρή νεφέλη, ἀπ'τήν
ὁποία ξεχύνονταν ἀκτῖνες θεότητας.
Στό κεφάλι του , φέγγος ἀστραπῆς καί στέφανος λιτῆς ὀμορφιᾶς
καί στίς ἀκτῖνες ὡς ἕνα ἀκάνθινο στεφάνι · καί τόμο κρατοῦσε στό ἀριστερό του
χέρι καί στό δεξί ἔπιανε τόν ἑαυτό του.
Καθώς λοιπόν στάθηκε ὁ Κύριος ἀπέναντί του, ἀνεκδιήγητος τρόμος κατέλαβε τόν βασιλιά καί
τούς μεγιστάνες καί ὅλους τούς Χριστιανούς.
Οἱ δέ Ἰουδαῖοι μαζί μέ τόν Ἑρβάν βλέποντας τό φοβερό ἐκεῖνο
μυστήριο πάρα πολύ θαύμαζαν χτυπώντας τά στήθη τους καί ἀπό τόν τρόμο τους
κοιτοῦ-σαν ἐδῶ κι'ἐκεῖ ζητώντας νά φύγουν.
Ὁ δέ Ἀρχιεπίσκοπος πρός τόν Ἑρβάν ἔβγαλε μεγάλη φωνή: "δές ὦ Ἑρβάν
τό φοβερό αὐτό μυστήριο ,γιά τό ὁποῖο ἡ πολλή σου ἔρευνα καί ἡ συζήτηση καί πληροφορήσου
ἀναμφίβολα ὅτι εἷς ἅγιος , εἷς Κύριος ,
Ἰησοῦς Χριστός εἰς δόξαν Θεοῦ Πατρός. Ἀμήν."
Ὁ δέ ἀκόμη σιωποῦσε.
Ἦλθε λοιπόν φωνή παρά
Κυρίου πρός τούς Ἰουδαίους : "ἐξαιτίας τῆς μεγάλης παρακλήσεως τοῦ
Ἀρχιεπισκόπου σᾶς ἀποκαλύπτομαι ἐνώπιόν σας , ἐγώ πού σταυρώθηκα ἀπό τούς
πατέρες σας. "
Καί μόλις ἡ φωνή δυνάμωσε , φοβήθηκαν ὅλοι καί ἔπεσαν κατά
γῆς.
...Μέ ἀνοιχτά τά μάτια κανέναν δέν ἔβλεπαν.
Ἐνῶ γίνονταν αὐτά , πρός τό πρόσωπο τοῦ Κυρίου ἀφοῦ ρίζωσε ἡ
ἀπό κάτω του φωτεινή νεφέλη, τόν ἀπέκρυψε
ἀπό τό πρόσωπό τους.Καί ἔτσι καθώς ὁ Σωτήρας ἔμπαινε ὅλο καί πιό μέσα στή
νεφέλη σιγά σιγά μίκραινε πίσω του καί ἡ νεφέλη μέχρις ὅτου μπῆκε μέσα στόν
οὐρανό.
Ὁ δέ βασιλιάς καί τά πλήθη τῶν Χριστιανῶν ἀφοῦ πῆραν θάρρος
ἀμέσως , μέ δυνατή φωνή ἔκραζαν πίσω του τό "Κύριε ἐλέησον". Καί ὁ
τίμιος Ἀρχιεπίσκοπος πεσμένος κατά γῆς βρισκόταν καί δέηση προσέφερε στόν Κύριο
τόν Θεό μας.
Ἀφοῦ παρακολούθησαν αὐτά καί ὅλοι συγκεντρώθηκαν στό
συνέδριο καί ὁ βασιλιάς καί ἡ σύγκλητος, ἀπό εὐλάβεια θαύμαζαν καί σέβονταν
ὑπερβολικά καί ὑπερτιμοῦσαν πάρα πολύ τόν Ἀρχιεπίσκοπο.
Οἱ δέ Ἰουδαῖοι
ρωτοῦσαν ὁ ἕνας τόν ἄλλο "Βλέπεις κι'ἐσύ ἀδελφέ ; " Καί ἀπαντοῦσε ὁ
καθένας : "καθόλου".
Καί εἶπαν στόν Ἑρβάν·: "Ἀλλοίμονο σέ μᾶς δάσκαλε, τί θά
κάνουμε ;"
Ὁ δέ πρός αὐτούς : "ἐμεῖς μόνοι ἀποτυφλωθήκαμε ὅταν
εἴδαμε τόν Θεό τῶν Χριστιανῶν ἤ καί ἐκεῖνοι ἔπαθαν αὐτό ;"
Καί κάποιοι ἀπό τούς Χριστιανούς μόλις ἄκουσαν αὐτά εἶπαν μέ
δυνατή φωνή: "Μή γένοιτο ! Διότι
ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί μέ τήν ἀνεκδιήγητο χάρη του ἀφοῦ τόν εἴδαμε, παραπάνω τοῦ
δέοντος βλέπαμε καί τώρα βλέπουμε ἀκόμη καλύτερα. Μόνοι ἐσεῖς εἶστε τυφλωμένοι
ἐξαιτίας τῆς ἀπιστίας σας ".
Ἀπ'ὅλους λοιπόν τούς τυφλούς πού ὑπῆρχαν ἐκεῖ καί μήν
βλέποντας τίποτε, κρατούμενος ἀπό τό χέρι ὁ Ἐρβάν, ἦρθε στόν Ἀρχιεπίσκοπο καί
λέει πρός αὐτόν:
Ἐρβάν: Κάθε ἄνθρωπος μόλις γνωρίσει τόν θεό του εὐεργετεῖται
ἀπό Αὐτόν.
Ἐμεῖς ὅμως γνωρίσαμε τόν
Θεό σου καί πάθαμε τιμωρίες. Ἄν τέτοιες εὐεργεσίες παρέχει σ'αὐτούς πού
προσέρχονται σ'αὐτόν , πράγματι δέν κατέχει τήν ἀγαθότητα τοῦ Πατέρα του.
Ἅγιος: Θεός ἐκδικήσεων ὁ Κύριος , Θεός ἐκδικήσεων καί τώρα
ἐπαρρησιάσατο.
Ἀνάλογα μέ τίς βλασφημίες σας καί οἱ τιμωρίες σας.
Ἐρβάν: Καί ἄν στό κακό ἀποδίδει κακό μέ ποιόν τρόπο
οἰκονομεῖ γιά μᾶς ;
Ἅγιος: Ὁ γιατρός ὅταν
κόβει ἕνα μέρος πού εἶναι σαπισμένο καθόλου δέν εὐθύνεται γιά τήν τομή. Ἐπειδή
εἴδατε τόν κύριο μέ ἀνάξια μάτια,
τυφλωθήκατε.
Ἐρβάν: Ἀπό ὅλα ὅσα ἔχουμε ἀκούσει καί ἔχουμε δεῖ ἀπό σένα,
ἕνα μόνο σοῦ λείπει·νά μᾶς ἀνοιχθοῦν τά μάτια , καί νά γίνουμε ὅλοι Χριστιανοί.
Ἄν ὅμως δέν τό κάνεις αὐτό μέ μᾶς, θά δώσεις λόγο γιά μᾶς τήν ἡμέρα τῆς
κρίσεως.
Ἅγιος : Ἄν θέλετε , θά σᾶς βαπτίσω καί θά ἀναβλέψετε.
Ἐρβάν: Ἄν ὄμως μᾶς
βαπτίσεις καί δέν ἀνοιχθοῦν τά μάτια μας τί θά γίνει;
Ἅγιος: Ἕναν θά βαπτίσω ἀπό ἐσᾶς· καί ἄν δέν ἀναβλέψει , νά μήν
καταδεχθεῖτε τό βάπτισμα.
Ἄρεσε αὐτό στόν Ἑρβάν καί σ'ὅλους· καί ἀφοῦ βαπτίσθηκε ἕνας ἀπ'αὐτούς, ἀμέσως
ἄνοιξαν τά μάτια του καί φώναζε λέγοντας : "ὁ Ἰησοῦς Χριστόςεἶναι ὁ
ἀληθινός Θεός καί πιστεύω σ'Αὐτόν. Αὐτό μόλις ἄκουσαν καί οἱ ὑπόλοιποι μέ μεγάλη
προθυμία βαπτίσθηκαν καί ἀφοῦ ἔλαβαν τήν σφραγίδα τοῦ Χριστοῦ, συμπεριλήφθηκαν
μέ τούς Χριστιανούς. Καί ἔγινε μεγάλη χαρά καί εὐφροσύνη στήν Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ ἐκείνη τή μέρα καί πολλἐς
ζημιές στόν διάβολο. Ἀφοῦ βαπτίσθηκε καί ὁ Ἑρβάν καί ὅλοι ὅσοι ἦταν μαζί του ,
ἀμέσως μέ ἀνοιχτά τά μάτια τους δόξαζαν τόν Θεό. Ὕστερα γεμᾶτος ἔκπληξη ὁ Ἑρβάν
ἐξαιτίας τῆς ὁράσεως τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦἔλεγε:
"Στόν οὐρανό ἦταν ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός τόν ὁποῖο οἱ ἀνόητοι
πατέρες μας σταύρωσαν καί φό-νευσαν καί ἐμεῖς οἱ ἀναίσθητοι τόν ἐνταφιάζαμε.Καί
χτυπώντας τό στῆθος , μέ δάκρυα ἔλεγε:"Δέσποτα Κύριε ἱεσοῦ Χριστέ, Υἱέ τοῦ
Θεοῦ τοῦ ζῶντος συγχώρεσέ μου ὅσα ἁμαρτήματα ἐν ἀγνοία μου ἔκανα ἀπέναντί σου.
Σεβόταν δέ καί τόν μακάριο Γρηγέντιο καί τόν ὑπερεκτιμοῦσε καί ὡς ἄγγελο Θεοῦ
τόν ἔβλεπε καί δένἤθελε νά χωρισθεῖ ἀπ'αὐτόν.
...
Ἀφοῦ ἔγιναν ὅλα αὐτά καί σ'αὐτούς πού βαπτίσθηκαν μέ τόν
Ἑρβάν, περί-που πεντέμισυ χιλιάδες,
ἔλαβαν τιμές· καί μέ χαρά ἀφοῦ
ἀναχώρησαν γιά τά σπί-τια τους, μέ διαταγή τοῦ βασιλιᾶ καί τοῦ Ἀρχ/που
βαπτίζεται ὅλη ἡ Ἰουδαική Συναγωγή πού κατοικοῦσε σ'ὅλες τίς πόλειςὑπό τήν
ἐξουσία του.
Καί ἀμέσως ὁ εὐσεβέστατος βασιλιάς , διεσκόρπισε τίς
περιουσίες τους καί πρόσταξε νά ἀναμειχθοῦν στίς κατοικίες τῶν Χριστιανῶν.
Συμβούλεψε δέ ὁ μακαριώτατος Γρηγέντιος τόν βασιλιά νά
γράψει νόμο νά μήν τολμᾶ καθόλου κάποιος ἀπό τούς νεοφωτίστους Ἑβραίους , νά
λάβει γαμπρό γιά τήν κόρη του , ἄνδρα ἀπό τούς ὁμοφύλους Ἑβραίους ἀλλά νά λαμβάνει γαμπρό γιά τήν κόρη του ἀπό
τούς ἐξ ἐθνῶν Χριστιανούς· καί γιά τόν
γιό τό ἴδιο. Αὐτός δέ πού θά παρακούει τόν νόμο νά τιμωρεῖται διά τοῦ ξίφους.
Καί ἀφοῦ γράφηκε ὁ νόμος, ἀνακατεύθηκε ὅλη ἡ γενιά τῶν Ἰουδαίων μέ τήν γενεά
τῶν Χριστιανῶν καί μέ τόν καιρό ξέχασε τά πάντα ἀπό τά προηγούμενα Ἰουδαικά ἤθη καί ἔθιμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου