ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ! Αλέξανδρου Καλόμοιρου -Οι έξι αυγές
Εκδόσεις Ζέφυρος κεφ. β' Η γένεση της Εκκλησίας
Η γένεση της Εκκλησίας
Συνηθισμένο,
αλλά, βασικό σφάλμα των σημερινών χριστιανών είναι ότι νομίζουν πώς η εκκλησία
του Χριστού ήταν ανύπαρκτη πρό Χριστού. Αφού η Χάρις και η Αλήθεια, λέγουν,
ήλθε διά Ιησού Χριστού (Ιω. α΄ 17), άρα ήταν ανύπαρκτη πρό αυτού.
Εν τούτοις,
θεμέλιο της πίστεώς μας είναι ότι το Θεό τον γνωρίσαμε μόνον επειδή σαρκώθηκε ο
Υιός και Λόγος Του. Δεν υπήρξε ποτέ καμία άλλη δυνατότητα γνωριμίας με το Θεό.
Τόσο στην Παλαιά όσο και στην Καινή Διαθήκη, οι άνθρωποι γνώρισαν το ίδιο Θείο
Πρόσωπο, το Θεό Λόγο σαρκωθέντα, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό.
Αυτή τη
μυστική πραγματικότητα της παρουσίας του αναστάντος Χριστού σ’ ολόκληρη την
ιστορία, που ήταν από ανέκαθεν κοινή συνείδηση της Εκκλησίας, την ξεχάσαμε
εμείς οι σύγχρονοι χριστιανοί, παρ’ όλον ότι μας την υπενθυμίζουν συνεχώς η
υμνολογία της Εκκλησίας και τα συγγράμματα των Πατέρων. Απλά κείμενα κατάντησαν
ακατανόητα στη γενιά μας. Παράδειγμα, το λαοφιλές τροπάριο της Κασσιανής:
«Καταφιλήσω τους αχράντους σου πόδας», λέγει «η εν πολλαίς αμαρτίαις
περιπεσούσα γυνή», «ών εν τω παραδείσω Εύα το δειλινόν κρότον τοις ωσίν
ηχηθείσα, τω φόβω εκρύβη». Τι πιο φυσικό γιά τους πρό ημών Χριστιανούς; Η
αμαρτωλή γυναίκα σκουπίζει με τα μαλλιά της τα πόδια του Χριστού και τα βρέχει
με δάκρυα, αυτά τα ίδια πόδια, που όταν τα άκουσε η Εύα να περπατούν στον
Παράδεισο μετά την παρακοή της, κρύφθηκε από το φόβο της.
Ο Θεός της
Παλαιάς Διαθήκης με τον οποίο μίλησε ο Αδάμ, οι Πατριάρχες και προφήτες του
Ισραήλ δεν είναι άλλος από τον Υιό της Παρθένου που «εσκήνωσεν εν ημίν» (Ιω.
Α΄, α΄ 14) και τον οποίο «και ακηκόαμεν και εωράκαμεν και αι χείρες ημών
εψηλάφησαν» (Ιω. Α΄, α΄ Ι). Οι εμφανίσεις του σαρκωθέντος Λόγου του Θεού στους
δικαίους της Παλαιάς Διαθήκης είναι της ίδιας φύσεως με όλες τις εμφανίσεις του
Χριστού στους μαθητές και τις μαθήτριες Του μετά την ανάστασή Του. Οι
συναντήσεις αυτές των Πατριαρχών, των Προφητών, των Αποστόλων, των Μυροφόρων με
τον Αναστάντα Χριστό είναι επικοινωνία μυστική της φθαρτής ανθρώπινης φύσης με
την άφθαρτη, με την ανθρώπινη φύση που ανέλαβε και αφθάρτησε ο Υιός του Θεού.
Είναι συναντήσεις με το Θείο Πρόσωπο του Λόγου στην ανθρώπινη φύση του, αφού τη
Θεία φύση του Λόγου είναι αδύνατο να την πλησιάσει ο άνθρωπος. Πρόκειται γιά
συναντήσεις με την αναστημένη φύση του Χριστού, την αιώνια, με την οποία βγήκε
από τον τάφο και αναλήφθηκε στους ουρανούς και όχι την πρόσκαιρη, με την οποία
περπάτησε ανάμεσά μας. Είναι επικοινωνία, τέλος, με τη Θεία Ενέργεια που
φωτίζει, οδηγεί και αγιάζει.
Πώς τον
έβλεπαν και μιλούσαν μαζί Του άνθρωποι που έζησαν πρίν από την ιστορική Του
Σάρκωση και Ανάσταση είναι, βέβαια, γιά μας τους ανθρώπους κάτι το ακατανόητο.
Εμείς τα κτίσματα είμαστε δεσμευμένα από τη ροή του χρόνου και δυσκολευόμαστε
πολύ να καταλάβουμε ότι ο Κτίστης και Θεός μας δε ζεί μέσα στό χρόνο και δεν
διέπεται από αυτόν. Ο χρόνος είναι διάσταση της κτίσεως. Ο Θεός, όμως, είναι ο
Κτίστης και Δημιουργός της κτίσεως και επομένως του χρόνου. Οι νόμοι και οι
διαστάσεις της κτίσεως δεσμεύουν και διέπουν εμάς τα κτίσματα, όχι όμως και τον
Κτίστη και Δημιουργό μας. Ο Θεός είναι ελεύθερος και ανεξάρτητος από την κτίση
Του.
Αλλά και ο
χρόνος της αναστημένης φύσης μας, έχει τους δικούς του νόμους και τη δική του
υφή, όπως και ολόκληρη η αναστημένη φύση, καθώς δικούς της νόμους, δική της υφή
και δικό της χρόνο έχει και η φύση των αγγέλων. Εμείς που ζούμε στην κατάσταση
της φθοράς είναι αδύνατο να κατανοήσουμε το χρόνο της άφθαρτης και αναστημένης
κτίσης. Θά τον γευτούμε μόνον μετά την ανάσταση των νεκρών, όταν ο χρόνος που
ξέρουμε τώρα «ουκ έσται έτι».
Δεν πρέπει
λοιπόν να φαίνεται τόσο παράδοξο το ότι η Γένεσις διηγείται τη γένεση της
Εκκλησίας. Άνθρωποι του Θεού ήταν και οι της Παλαιάς και οι της Καινής
Διαθήκης. Το Πνεύμα το Άγιο τους φώτιζε όλους και τους κινούσε. Αυτό έκανε τις
ψυχές τους ψυχές πιστών ανθρώπων, που είχαν γνώση του Θεού και κοινωνία μαζί
Του. Οι της Παλαιάς Διαθήκης περίμεναν την πρώτη έλευση του Χριστού, οι της
Καινής Διαθήκης περιμένουν τη δεύτερη. Και οι της Παλαιάς και οι της Καινής
περιμένουν, αλλά και προγεύονται μερικώς την ίδια αιώνια Βασιλεία. Με
περισσότερη, βέβαια, γνώση και εμπειρία οι δεύτεροι περιμένουμε να ξανάρθει εν
Δόξει στη Δευτέρα Του Παρουσία και να κάνει «καινά τα πάντα». Όλοι του Ιησού
Χριστού είμαστε Σώμα Χριστού μυστικό. Όλοι «οι εκ πίστεως ευλογούνται σύν τω
πιστώ Αβραάμ» (Γαλ. γ΄ 9), παλαιοί και νέοι. Όλοι είμαστε σπέρμα Αβραάμ, «ός εστί
Χριστός» (Γαλ. γ΄ 16).
Λέγει ο άγιος
Κάλλιστος ο Πατριάρχης: «ορώ θαυμασίως τελεσθέν το τω Αβραάμ πάλαι
υπισχνούμενον παρά του σαρκωθέντος
Λόγου, λέγοντος περιφανώς^ πληθύνων πληθυνώ το σπέρμα σου ως τα άστρα του
ουρανού και ως την άμμον την παρά το χείλος της θαλάσσης... Το πληθυνθέν ούτω
σπέρμα του Αβραάμ, ο Κύριος Ιησούς εστίν, υπερπλήρης ών μόνος διά την ένωσιν
της Θεότητος και γε την ενέργειαν... γένος Αβραάμ και εξ’ αυτού διαρρήδην
καταγόμενος» (Φιλοκ. Δ΄ σ. 322).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου