xristianorthodoxipisti.blogspot.gr ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΚΕΙΜΕΝΑ / ΑΡΘΡΑ
Εθνικά - Κοινωνικά - Ιστορικά θέματα
Ε-mail: teldoum@yahoo.gr FB: https://www.facebook.com/telemachos.doumanes

«...τῇ γαρ χάριτί ἐστε σεσωσμένοι διά τῆς πίστεως· και τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, Θεοῦ τὸ δῶρον, οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται. αὐτοῦ γάρ ἐσμεν ποίημα, κτισθέντες ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ ἐπι ἔργοις ἀγαθοῖς, οἷς προητοίμασεν ὁ Θεός ἵνα ἐν αὐτοῖς περιπατήσωμεν...» (Εφεσίους β’ 8-10)

«...Πολλοί εσμέν οι λέγοντες, ολίγοι δε οι ποιούντες. αλλ’ούν τον λόγον του Θεού ουδείς ώφειλε νοθεύειν διά την ιδίαν αμέλειαν, αλλ’ ομολογείν μεν την εαυτού ασθένειαν, μη αποκρύπτειν δε την του Θεού αλήθειαν, ίνα μή υπόδικοι γενώμεθα, μετά της των εντολών παραβάσεως, και της του λόγου του Θεού παρεξηγήσεως...» (Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής p.g.90,1069.360)

Δογματικὴ κατήχηση τῆς ὈρθοδόξουἘκκλησίας μας περὶ τοῦ «Φιλιόκβε»


Δογματικ κατήχηση τς ρθοδόξουκκλησίας μας περ το «Φιλιόκβε»



 π το  Μητροπολίτου Γόρτυνος κα Μεγαλοπόλεως κ.κ.ερεμία.


1. Μιλώντας, γαπητοί μου, γιά τήν γία Τριάδα, τόν Θεό μας, σήμερα θα π γιά μια μεγάλη διαφορά μεταξύ μν τν ρθοδόξων καί τν Ρωμαιοκαθολικν. Θά σς μιλήσω γιά τό Φιλιόκβε. Εναι μεγάλη καί σημαντική  διαφορά ατή, ν καί μερικοί τήν λέγουν μικρή καί σήμαντη. Ξέρουμε τι τά τρία Πρόσωπα τςγίας Τριάδος,  Πατέρας,  Υός καί τό γιο Πνεμα, εναι μοούσια.
λλά ξέρουμε πάλι τι τό καθένα Πρόσωπο χει καίνα δικό του, να προσωπικό δίωμα, πού τό διακρίνει πό τό λλα Πρόσωπα. Δηλαδή,  γία Τριάδα εναι καιμέριστη, λλά εναι καί μερισμένη. πως τό λέγεικριβς  γιος Γρηγόριος  Θεολόγος, «μέριστος ν μεμερισμένοις  θεότης»! (Γρηγ. Ναζιανζηνο, Λόγοι, 31,14)
Τά προσωπικά διώματα τν Προσώπων τς γίας Τριάδος, πως λέγαμε στό προηγούμενο κήρυγμά μας, εναι τά ξς:  Πατέρας εναι γέννητος, εναι «ατογενής», και εναι καί  πηγή γιά την παρξη τν δύο λλων Προσώπων.  Υός γεννται πό τόν Πατέρα καί τό Αγιο Πνεμα κπορεύεται πό τόν Πατέρα. Δηλαδή,  Υός χει διαφορετική σχέση μέ τον Πατέρα πό ατή τήν σχέση πού χει το γιο Πνεμα μέ τόν Πατέρα. μέν Υός γεννται πό τόν Πατέρα, τό δέ γιο Πνεμακπορεύεται πό τόν Πατέρα. λλο το «γεννται» καίλλο το «κπορεύεται» (γιά τήν διαφορά τν δύο ρων «γέννησις» καί «κπόρευσις» βλ. Χ. νδρούτσου, Δογματική τς ρθοδόξου νατολικς κκλησίας, σ. 79).

2. Σ ατό τό σημεο, δελφοί μου, συγκρουόμαστεμες ο ρθόδοξοι μέ τους Ρωμαιοκαθολικούς· γιατί ατοί πιστεύουν και μολογον τι τό γιο Πνεμα κπορεύεταιχι μόνο πό τόν Πατέρα, λλά «καί πό τον Υόν».«Φιλιόκβε» (Filioque) λέγεται στην λατινική γλώσσα κφραση ατή. Τήν πίστη ατή, τι τό γιο Πνεμακπορεύεται καί πό τόν Υό, τήν ξέφρασε στά γραπτά του  γιος Αγουστνος καί τήν χρησιμοποίησε  Σύνοδος πού γινε στήν Φλωρεντία τό 1438 γιά τήν νωσή μας μέ τούς Δυτικούς. Δηλαδή,  ερός Αγουστνος, καί μαζί του ο Δυτικοί, πιστεύουν δύο προαιώνιες κπορεύσεις τογίου Πνεύματος: Μία πό τόν Πατέρα καί μία πό τόν Υό.

3. Θά μιλήσω μέσως γιά τήν πλάνη καί την αρεση ατή τν Δυτικν. Για νά την νοήσουμε μως καλύτερα τήν πλάνη ατή, θέλω νά ξεκαθαρίσω πρτα τήν δική μας πίστη γιά τό γιο Πνεμα καί νά π τι: Και μες ορθόδοξοι πιστεύουμε γιά τό γιο Πνεμα τι, πωςκπορεύεται προαιώνια μόνο πό τον Πατέρα (βλ. ωάν. 15,26), τσι ποστέλλεται καί φανερώνεται ν χρόν στον κόσμο πό τόν Υό (βλ. πάλι ωάν. 15,26). Ναί, δελφοί μου. κοστε: Γιά τον ησο Χριστό πιστεύουμε δύο γεννήσεις.  μία εναι πό τόν Θεό Πατέρα προαιώνια, «πρό πάντων τν αώνων».  δεύτερη μως γέννηση τοησο Χριστο γινε ν χρόν πό την Παναγία Μητέρα Του, στίς μέρες το βασιλι ρώδου.
τσι, λοιπόν, καί γιά τό γιο Πνεμα: Πιστεύουμετι κπορεύεται προαιώνια πό τόν Θεό Πατέρα, λλά στον κόσμο στέλνεται ν χρόν πό τόν Υό. Το λάθος τν Ρωμαιοκαθολικν εναι τι ατή τήν ποστολή το γίου Πνεύματος στον κόσμο πό τόν Υό πού γίνεται ν χρόν, ατοί τήν νομίζουν ς αώνια κπόρευση το γίου Πνεύματος πό τόν Υό καί μιλνε τσι γιά Φιλιόκβε.

4. Θά πομε λίγα λόγια γιά τήν πλάνη το Φιλιόκβε, γιά νά φανε πόσο σοβαρή εναι. Εναι αρεση.
(α) ν, επαμε, μία εναι  ρχή θεότητας, Πατέρας («Μοναρχία» θεότητας, τό λέμε ατό), πιστεύοντες ο Καθολικοί τό Φιλιόκβε δέχονται δύο ρχές στήν θεότητα: καί τον Πατέρα καί τόν Υό, πό τούςποίους κπορεύεται τό γιο Πνεμα. «Διαρχία», λέγεται ατό, «διθεϊσμός». Δύο Θεοί!
(β) πειδή μως δέν εναι δυνατόν να δεχθον οΚαθολικοί τόν «διθεϊσμό», λέγουν τι  Πατέρας καί Υός, πό τούς ποίους, κατ ατούς, κπορεύεται τό Πνεμα, ποτελον μία ρχή καί πομένως δέν εναι διθεϊστές. Δηλαδή, τώρα μέ ατό πού λένε σύγχυσαν καί συγχώνευσαν τά δύο θεα Πρόσωπα, πού εναι σύγχυτα· ατό πάλι ποτελε λλη αρεση τν Ρωμαιοκαθολικν, τόν μισαβελλιανισμό, γιά τον ποο θα μιλήσουμε λλη φορά ( Σαβέλλιος ταν νας αρετικός το 2ου α., ποος ποστήριζε τι  Πατήρ,  Υός καί το γιο Πνεμα δέν εναι τρία διακεκριμένα πρόσωπα, λλ πλς διάφοροι «τρόποι» τς Θεότητας).
(γ) Πς κατάφεραν ο Καθολικοί να συγχύσουν τά δύο θεα Πρόσωπα, τόν Πατέρα καί τόν Υό (πού εναι διαφορετικά Πρόσωπα), γιά νά πον τι ατά ποτελον μία ρχή, και πομένως τό γιο Πνεμα κπορεύεται καίπό τόν Υό; πλούστατα: Τόνισαν τήν κοινή θεία Οσία, γιατί εναι λήθεια τι τά Πρόσωπα τς γίας Τριάδος εναι μοούσια. Ατό πάλι ποτελε φοβερό λάθος, πούκανε λανθασμένο τόν θεό τν Καθολικν. Ο Καθολικοί πραγματικά τονίζοντες τήν θεία Οσία σέ βάρος τν Προσώπων, πως το επαμε παραπάνω, μετέτρεψαν τόν Θεό σέ μια φηρημένη οσία.  Θεός γιά τους Καθολικούς εναι να πόμακρο καί πρόσωπο ν καί πρέπει νά πάρξουν ξυπνοι στό μυαλό νθρωποι, γιά νά μς πείσουν μέ μεταφυσικά πιχειρήματα τι πάρχει.
 Θεός γιά τούς Καθολικούς εναι  θεός τν φιλοσόφων καί χι  προσωπικός Θεός,  Θεός τοβραάμ, το σαάκ καί το ακώβ. μες ο ρθόδοξοι γευόμαστε τόν Θεό μέ την καρδιά, νοιώθουμε ατό πού λέει  γία Γραφή γιά τον Θεό μας, τι δηλαδή, εναι ατά τά δύο: ΠΡΟΣΩΠΟ καί ΑΓΑΠΗ.
(δ) Ο Καθολικοί μέ τό Φιλιόκβε ποτάσσουν τό γιο Πνεμα στόν Υό καί γι ατό  Δύση δέν δίνει μεγάλη σημασία στό ργο το γίου Πνεύματος, στήν Εκκλησία και στην καθημερινή ζωή το κάθε πιστο. Γι ατό κκλησία γι ατούς εναι νας κοσμικός θεσμός καί κυβερνται σάν νας νθρώπινος ργανισμός. Γι ατό καί τονίζεται  παπική ξουσία καί αθεντία.

5. Γιά τόν ερό Αγουστνο, πού νέφερα, επαμε καίλλοτε τι  μεγάλη λλειψή του ταν τό τι δέν γνώριζε τήν λληνική γλώσσα καί δέν μελέτησε λοιπόν τούςλληνες Πατέρες τς κκλησίας μας.  σωστή ρμηνεία τν γίων Γραφν, λέγουμε ο ρθόδοξοι, γίνεται διά τν γίων Πατέρων. Στό θέμα μως πού ναφερθήκαμε σήμερα χω νά π τι ναί μέν  ερός Αγουστνος δέχεταισφαλμένα τήν κπόρευση το γίου Πνεύματος προαιωνίως καί κ το Υολλά λέγει τι  κπόρευση ατή γίνεται «μέσ τς δωρες το Πατρός».
κόμη δέχεται τι το γιο Πνεμα «πρωταρχικά» καί «κύρια» κπορεύεται πό τόν Πατέρα  ερός Αγουστνος δέχεται τι τό γιο Πνεμα, ν κπορεύεταιπό τον Πατέρα principaliter, «πρωταρχικά» καί «κύρια»,πό τόν Υό κπορεύεται μόνο per donum Patris, «μέσω τς δωρες το Πατρός».  κπόρευση το γίου Πνεύματοςπό τόν Υό, δηλαδή, εναι κάτι πού  διος  Πατήρ χει κατά διαίτερο τρόπο μεταδώσει στόν Υό. πως κριβς Υός λαμβάνει τά πάντα ς δρο πό τόν Πατέρα Του,τσι λαμβάνει και τήν δύναμη νά «πνευματώνει» καί νά «μφυσ» τό γιο Πνεμα.
Κατ ατόν τόν τρόπο γιά τόν Αγουστνο, πως καί για τούς Καππαδόκες,  Πατήρ παραμένει  «πηγή τς θεότητος»,  μοναδική ρχή καί  σχάτη φετηρία τςγίας Τριάδος. τσι  διδασκαλία το Αγουστίνου πώς το γιο Πνεμα κπορεύεται πό τόν Πατέρα καί τόν Υό,λλά μέ τήν πιφύλαξη πώς δέν κπορεύεται πό τόν Υό «πρωταρχικά», λλά «μέσω το δώρου πού λαβε πό τον Πατέρα», δέν διαφέρει καί τόσο πό τήν ποψη τοΓρηγορίου Νύσσης πώς τό γιο Πνεμα κπορεύεται πό τόν Πατέρα μέσω το Υο. (βλ. πισκόπου Καλλίστου Γουέαρ,  ρθόδοξη κκλησία, κδ. κρίτας, σελ. 342 343).
 δοξασία ατή το γίου Αγουστίνου, ρχεται πιό κοντά στήν ρθόδοξη πίστη μας.




Π η γ ή :  Ἑβδομαδιαῖο ἠλεκτρονικὸ περιοδικὸ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γόρτυνος καὶ Μεγαλοπόλεως: «Παναγία Προυσιώτισσα». Ἀριθμὸς φύλλου 9, Κυριακὴ 5 Ἰουνίου 2011, σελ. 1-4. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου