xristianorthodoxipisti.blogspot.gr ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΚΕΙΜΕΝΑ / ΑΡΘΡΑ
Εθνικά - Κοινωνικά - Ιστορικά θέματα
Ε-mail: teldoum@yahoo.gr FB: https://www.facebook.com/telemachos.doumanes

«...τῇ γαρ χάριτί ἐστε σεσωσμένοι διά τῆς πίστεως· και τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, Θεοῦ τὸ δῶρον, οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται. αὐτοῦ γάρ ἐσμεν ποίημα, κτισθέντες ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ ἐπι ἔργοις ἀγαθοῖς, οἷς προητοίμασεν ὁ Θεός ἵνα ἐν αὐτοῖς περιπατήσωμεν...» (Εφεσίους β’ 8-10)

«...Πολλοί εσμέν οι λέγοντες, ολίγοι δε οι ποιούντες. αλλ’ούν τον λόγον του Θεού ουδείς ώφειλε νοθεύειν διά την ιδίαν αμέλειαν, αλλ’ ομολογείν μεν την εαυτού ασθένειαν, μη αποκρύπτειν δε την του Θεού αλήθειαν, ίνα μή υπόδικοι γενώμεθα, μετά της των εντολών παραβάσεως, και της του λόγου του Θεού παρεξηγήσεως...» (Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής p.g.90,1069.360)

Ουνία: Η μέθοδος του παποκεντρικού οικουμενισμού.


Ουνία: Η μέθοδος του παποκεντρικού οικουμενισμού.
Αρχιμ. Γεώργιος Καψάνης.

 

Προσφάτως ὁ Πάπας διώρισε ἐπίσκοπο καὶ ἀποστολικὸ Ἔξαρχο γιὰ τοὺς ἓν Ἀθήναις ἐλαχίστους Οὐνίτας τὸν χειροτονηθέντα εἰς ἐπίσκοπον Καρκαβίας τὴν 24η Μαΐου 2008 οὐνίτη κληρικὸ κ. Δημήτριο Σαλάχα, καθηγητὴ στὸ Ἰνστιτοῦτο Ἀνατολικῶν Σπουδῶν τῆς Ρώμης καὶ μέλος τῆς Μικτῆς Θεολογικῆς Ἐπιτροπῆς γιὰ τὸν Διάλογο Ὀρθοδόξων καὶ Ρωμαιοκαθολικῶν.
 
Γιὰ τὴν οὐνιτικὴ κοινότητα τῶν Ἀθηνῶν τὸ γεγονὸς ὑπῆρξε βαρυσήμαντο, ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὴν ἀνακοίνωση τῆς κοινότητος στὴν ἰστοσελίδα της καὶ κυρίως ἀπὸ τὸν χειροτονητήριο λόγο τοῦ κ. Σαλάχα (Ἑλληνικὴ Καθολικὴ Ἐξαρχία, http://www.cen.gr). Γιὰ τοὺς Ὀρθοδόξους ὅμως τὸ ἴδιο αὐτὸ γεγονὸς ὑπῆρξε λυπηρὸ καὶ προκλητικό, καθὼς ἔφερε πάλι στὴν ἐπικαιρότητα τὸ πρόβλημα τῆς Οὐνίας, ἀπεκάλυψε γιὰ μία ἀκόμη φορὰ τὶς διαθέσεις τοῦ Βατικανοῦ ἐναντίον τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ φανέρωσε πόσο πικίνδυνη εναι γι τν ρθοδοξία προοπτικ τν λεγομένων Θεολογικν Διαλόγων. Οἱ κατωτέρω διαπιστώσεις εἶναι ἀρκούντως πειστικὲς περὶ τούτου: 
 

α) κκλησιολογία τν ονιτικν κοινοτήτων 
 

κκλησιολογία τν ονιτικν κοινοτήτων συνεχίζει ν εναι δια μ κείνη τν κκλησιολογία, στν ποία θεμελιώθηκε Ονία τν 16ον αώνα. Τ βεβαιώνουν ο σχετικς ναφορς το πισκόπου Δημητρίου Σαλάχα κατ τν χειροτονητήριο λόγο του
 

Λέγει κατ᾿ ρχήν: « κοινότητά μας ποτελε μικρ τμμα τν κατ᾿ νατολς Καθολικν κκλησιν». Κα ατ εναι ληθινό. λες ο ονιτικς κοινότητες προέρχονται π τ σπλάγχνα τν ρθοδόξων νατολικν κκλησιν κα γιναν «Καθολικές», πειδ ποδέχθηκαν τ παπικ Πρωτεον κα τ παπικ δόγματα. Ατοχαρακτηρίζονται ς «α κατ᾿ νατολς Καθολικα κκλησίαι», πειδ πιστεύουν τι κοινωνία τους μ τν Πάπα τς χει καταστήσει «καθολικές», πλήρεις κκλησίες, ξασφαλίζοντάς τους τν «καθολικότητα», ν ο πόλοιπες κατ᾿ νατολς κκλησίες πο δν χουν κοινωνία μ τν Πάπα (ο ρθόδοξος κκλησία κα ο ντιχαλκηδόνιες μονοφυσιτικς κα νεστοριανικς κκλησίες πο δν προσχώρησαν στν Ονία), δν εναι «Καθολικς» πως τς χαρακτήρισε Β´ Βατικαν Σύνοδος εναι «π μέρους τοπικς κκλησίες, μεταξ τν ποίων τν πρώτη θέση κατέχουν ο Πατριαρχικς κκλησίες» (Διάταγμα περ Οκουμενισμο, 14). 
 

Συνεχίζεται χειροτονητήριος λόγος μ τν διαβεβαίωσι: «νωτικ εναι τ ραμά μας κα χι ''ονιτικό''. Β´ Βατικαν Σύνοδος μς πενθυμίζει τι ο σχύουσες κανονικς δομς λειτουργίας τν κατ᾿ νατολς Καθολικν κκλησιν θεσπίσθηκαν ῾ἄχρι καιροῦ᾿, δηλαδ μέχρις του ο ῾Ἐκκλησίες Καθολικ κα ρθόδοξη ποκαταστήσουν τν πλήρη κοινωνία τος (Διάταγμα γι τς νατολικς κκλησίες, ριθ. 30) κατ τ πρότυπο τς ρχαίας διαίρετης κκλησίας τς πρώτης χιλιετίας». Κα μες διερωτώμεθα: τί διαφέρει τ ῾ἑνωτικὸ᾿ π τ ονιτικὸ᾿ ραμα; Μήπως τ ονιτικ δν ταν νέκαθεν π κκλησιολογικς πόψεως νωτικ (ψευδενωτικό), δν στόχευε δηλαδ στν πίτευξι κκλησιαστικς κοινωνίας, π τν προϋπόθεσι μως τς ναγνωρίσεως τς παπικς αθεντίας κα τν παπικν δογμάτων, τ ποία θεσπίσθηκαν στς παπικς συνόδους τς Λυών, τς Φλωρεντίας-Φερράρας, το Τριδέντου κα τν λοιπν; Μήπως τ «νωτικ» ραμα τς Β´ Βατικανς κα το παποκεντρικο οκουμενισμο προβλέπει κατάργησι τν δογμάτων πο θεσπίσθηκαν π δεκατρες «οκουμενικς» συνόδους το παπισμο (Περ το ντιθέτου βλ. ρχιμ. Γεωργίου, Καθηγουμένου ερς Μονς σίου Γρηγορίου γίου ρους, νησυχία γι τν προετοιμαζομένη π τ Βατικαν νωσι ρθοδόξων - Παπικών, περιοδ. Παρακαταθήκη, τ. 54 (2007)); Κα ν τέλει πς χωρς τν πόρριψι λων τν τεροδιδασκαλιν (αρέσεων) πίσημος Θεολογικς Διάλογος θ πιτύχ τ νωτικό του ραμα χωρς ν εναι «ονιτικό», δεδομένου τι μέχρι σήμερα δν χει πιτύχει τν κατάργησι κανενς π ατά
 

Κατόπιν πίσκοπος Σαλάχας διαβεβαιώνει τος ρθοδόξους: « λληνικ Καθολικ ξαρχία (σσ. ννοε τν ονιτικ κοινότητα τς χαρνν, τς ποίας προΐσταται) πορρίπτει κα θ πορρίπτει κατηγορηματικ κάθε νέργεια προσηλυτισμο» κα προσθέτει: «λλ τος παρακαλ [τος ρθοδόξους] ν μ μς ρνηθον τ δικαίωμα ν πάρχουμε». ναμφίβολα πορρίπτει ρητς τς εδεχθες μεθόδους το παρελθόντος, κα θέλουμε ν πιστεύουμε τι εναι ελικρινς ταν παιτ ν πάρχουν ς κοινότης πο θέλει ν ατοπροσδιορίζεται. ν τούτοις πρέπει ν γίν σαφς τι ο ρθόδοξοι, παρ᾿ τι δν χουμε ντίρρησι γι τ δικαίωμα κάθε νθρώπου κα κάθε κοινότητος ν ατοπροσδιορίζωνται, τονίζουμε τι παρξις τν ονιτικν κκλησιν εναι πτ πόδειξις τι φίσταται Ονία κα πομένως κάθε νέργεια το Βατικανο πο πιβεβαιώνει τν παρξί τους ποτελε πιβεβαίωσι τς Ονίας, νεξαρτήτως το ν γίνεται θέμιτος προσηλυτισμς χι. Ονία εναι πρωτίστως κκλησιολογικ πρόβλημα. ς τέτοιο κυρίως μς πασχολε. πομένως, φ᾿ σον τ Βατικαν πιβεβαιώνει τν Ονία ξασφαλίζοντας στς ονιτικς κκλησίες τ δικαίωμα ν πάρχουν π τ παρν κκλησιολογικ τος καθεστώς, θεολογικς Διάλογος π τν πλευρ το Βατικανο δν μπορε ν χη ς προοπτικ τν ποκατάστασι τς νότητος τν κκλησιν «κατ τ πρότυπο τς ρχαίας διαίρετης κκλησίας τς πρώτης χιλιετίας» λλ τς Ονίας
 

β) Τ Βατικαν ποστηρίζει τν Ονία 
 

Παρ᾿ τι ποκριτικ «καταδικάζει» τν Ονία ς μέθοδο νώσεως τν κκλησιν (κείμενο το Balamand §1), τν πιβεβαιώνει ναγνωρίζοντας τν παρξι τν ονιτικν κοινοτήτων (§31), κα νισχύοντας ποικιλοτρόπως τν παρουσία κα δραστηριοποίησί τους μέσα στ κανονικ ρια τν ρθοδόξων κκλησιν. Διερωτώμεθα:Μέχρι πότε ο ρθόδοξοι θ διαιωνίζουμε τν Θεολογικ Διάλογο νεχόμενοι ατ τν τραγελαφικ κατάστασι; Ο Ρωμαιοκαθολικο (κτς παινετν ξαιρέσεων, πο ντίθετα μ τ Βατικαν δν συμφωνον μ τν Ονία) εναι νακόλουθοι καταδικάζοντες τν Ονία ς μέθοδο νώσεως το παρελθόντος κα ναγνωρίζοντες τς ονιτικς κοινότητες. Πς ννοεται καταδίκη τς Ονίας κα ταυτόχρονος νίσχυσις τν ονιτικν κοινοτήτων πο κάνουν πραγματικότητα τν Ονία στν σκην τς στορίας
 

Ο παλαις ποτρόπαιες νέργειες τς παπικς Ονίας εναι γνωστές. πενθυμίζουμε τι κμεταλλευόμενοι τν πολιτικ κα στρατιωτικ δυναμία τς νατολικς ατοκρατορίας μετ τν φρικτ Φραγκοκρατία, ο παπικο θεσαν τ πρτο θεμέλιο τς Ονίας μ τν ποταγ τν ρθοδόξων στς ποφάσεις τς παπικς Συνόδου τς Λυν (1274) π Μιχαλ Παλαιολόγου κα πατριάρχου ωάννου Βέκκου. Τ δεύτερο κα καθοριστικ θεμέλιο τς Ονίας τέθηκε μ τν γνωστ τυραννικ παίτησι το πάπα Εγενίου Δ´ γι πλήρη ποταγ τν μπεριστάτων νατολικν στν Σύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας (1439). Μ τν παροιμιώδη γι τν δολιότητά της δράσι τους ο ησουται π τν σύνοδο τς Βρέστης (1596) κα ντεθεν κατέστησαν τν Ονία τν μεγάλο πειρασμ τς ρθοδόξου νατολικς κκλησίας, πο στοίχισε τν ζω το πατριάρχου Κυρίλλου Λουκάρεως κα τν κθρόνισι πολλν πατριαρχν, δήγησε στν ποσκίρτησι π τος κόλπους τς κκλησίας μεγάλων κοινοτήτων στν Οκρανία, τν Τρανσυλβανία, τν Δαλματία, τν ντιόχεια, κα προεκάλεσε τος πηνες διωγμος κατ τν ρθοδόξων σε ατς κα λλες τουρκοκρατούμενες περιοχς [ ονία χθς κα σήμερα (συλλογικς τόμος π. Γ. Δ. Μεταλληνο, Δ. Γόνη, δ. . Φρατσέα, δ. Εγ. Μοράρου, κα πισκόπου Βανάτου θανασίου Γιέβτιτς), κδ. ρμός, 1992. μβροσίου πισκόπου Giorgiou, στορικ θεώρηση τν ατίων κα τν συνεπειν τς νωσης τν ρθοδόξων τς Τρανσυλβανία μ τ Ρωμαιοκαθολικ κκλησία ( Ονία στν Τρανσυλβανία π τν 18ο μέχρι τν 21ο μ.Χ. α.), κδ. Πουρναρ, Θεσ/νίκη 2006. ρχιμ. Γεωργίου Καψάνη, Καθηγουμένου ερς Μονς σίου Γρηγορίου γίου ρους, κκλησιολογικ Ατοσυνειδησία τν ρθοδόξων π τς λώσεως μέχρι τν ρχν το 20ο αἰῶνος, στν συλλογικ τόμο Εκοσιπενταετηρικν (φιέρωμα στν Μητροπολίτη Νεαπόλεως κα Σταυρουπόλεως κ. Διονύσιο), Θεσσαλονίκη 1999. Τιμοθέου . Τιμοθεάδη, Ονία Γιαννιτσν κα πολιτικ το Βατικανο χθς κα σήμερα, Γιαννιτσ 1992]. Τν δια περίοδο παποκινούμενη ονιτικ προπαγάνδα κλιμακώνεται μ τν δράσι τς Propaganda Fidei κα μ τ σχολεα (κορυφαα θέσι μεταξύ τους κατεχε τ Κολλέγιο το γίου θανασίου στν Ρώμη) [Ζαχαρία Ν. Τσιρπανλ, Ο Μακεδόνες σπουδαστς το λληνικο Κολλεγίου Ρώμης κα δράση τους στν λλάδα κα στν ταλία, κδ. ταιρεία Μακεδονικν Σπουδν, Θεσ/νίκη 1971], καθοδηγούμενα π παπικος εραποστόλους μ σκοπ χι μόνο τν ξουνιτισμ μεμονωμένων προσώπων λλ κυρίως τν λλοίωσι το ρθοδόξου φρονήματος τν ρθοδόξων με τν φιλολατινικ δραστηριότητα πολλν κ τν ποφοίτων τους
 

λλ κα στος καθ᾿ μς χρόνους τ Βατικαν ποστηρίζει νεπιφύλακτα κα νισχύει ποικιλοτρόπως τν Ονία. π τς νάρξεως το Θεολογικο Διαλόγου ρθοδόξων-Ρωμαιοκαθολικν ονίται θεολόγοι συμμετέχουν στν Μικτ Θεολογικ πιτροπή, παρ τν ντονη κα σθεναρ παίτησι τς Γ´ Πανορθοδόξου Διασκέψεως γι μ συμμετοχ τος (ω. Καρμίρη, ρθοδοξία κα Ρωμαιοκαθολικισμός, τόμ. II, θναι 1965, σέλ. 38). Πάπας ωάννης Παλος Β´ συμβάλλει καθοριστικ στν ναβίωσι τς Ονίας στν νατολικ Ερώπη. Μ τν συμφωνία το Balamand (1993), κτς τν λλων σοβαροτάτων θεολογικν τοπημάτων, ναγνωρίζεται κα δικαιώνεται παρξις τν ονιτικν κκλησιν, κα μάλιστα μ τν πογραφ ρισμένων ρθοδόξων κκλησιν
 

Πάπας ωάννης Παλος Β´ μ μπιστευτική του πιστολ στν ρωμαιοκαθολικ συμπρόεδρο το Διαλόγου Καρδινάλιο Edward Cassidy νατρέπει τν γραμμ (τς Μικτς Θεολογικς πιτροπς στν Βαλτιμόρη (2000) κα δηγε χάριν τν Ονιτν τν Διάλογο σ ναυάγιο. γραφε σ ατήν: «Πρέπει (στν διάσκεψιν τς Βαλτιμόρης), ν δηλωθ ες τος ρθοδόξους τι ο νατολικς Καθολικς (=ονιτικς) κκλησίες μέσα στν κκλησία τς Ρώμης χαίρουν τς ατς κτιμήσεως ς κα πάσα λλη κκλησία, πο τελε ες κοινωνίαν πρς τν Ρώμην» (Εαγγέλου Δ. Θεοδώρου, Πρόσφατες πισημάνσεις το Καρδιναλίου Walter Kasper τς παφς μεταξ ρθοδόξων κα Ρωμαιοκαθολικν, περιοδ. ΕΚΚΛΗΣΙΑ, τ. 4/πρίλιος 2008, σελ. 287), κα πέφερε τν δικαία γανάκτησι κα παραίτησι π τν συμπροεδρία το Σεβ. ρχιεπισκόπου Αστραλίας κ. Στυλιανο. νν Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ´ στοιχν στν δια τακτικ ελογε κα συγχαίρει τν ονιτικ κκλησία στν Οκρανία (φημ. Καθολική, φ. 3046/18-4-2006), φέρει στν συνοδεία του ονίτη πίσκοπο πισκεπτόμενος τ Φανάρι τν Νοέμβριο το 2006, δηλώνει π τν φεσο τι «κατ᾿ ατν καλύτερος τρόπος δι τν νότητα ες τν κκλησίαν εναι ατς τς Ονίας» (φημ. ρθόδοξος Τύπος, 8/12/2006) κα τώρα ποστέλλει νέον ποστολικ ξαρχο στν θήνα
 

γ) οκουμενιστικ νοχ ναντι τς Ονίας 
 

οκουμενιστικ νοχ ναντι τς Ονίας εναι κκλησιολογικς κρως προβληματική. Γι ν μ διακοπ δθεν Θεολογικς Διάλογος, γιναν κα γίνονται κ μέρους ρθοδόξων προκαθημένων κα θεολόγων παράδεκτες ποχωρήσεις. θαρραλέα κα ρθοδοξοτάτη θεολογικ γλώσσα τν οιδίμων Πατριαρχν τς Κων/πόλεως, μ τν ποία στηλίτευαν τν πάρατη Ονία, σίγησε χάριν το θεολογήτου «διαλόγου τς γάπης» το Πατριάρχου θηναγόρου (κλασικ κείμενο πλέον ποτελε αστηρ γκύκλιος κατ τς Ονίας [φημ. κκλησιαστικ λήθεια (Κων/πόλεως), 31ης Μαρτίου 1907] το οιδίμου Πατριάρχου ωακεμ το Γ´). Ο συνοδικς ποφάνσεις κα ο γκύκλιοι τν Πατριαρχν τς νατολς κατ τς Ονίας (. Παπαδοπούλου-Κεραμέως, νάλεκτα εροσολυμιτικς Σταχυολογίας, τόμ. 2ος, Βρυξέλλες 1963, σ. 314, 389, 395-396. Κα ω. Καρμίρη, Τ δογματικ κα συμβολικ μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. II, Graz-Austria 1968, σελ. 821-859 [901-939] κα 860-870 [940-950]) πέρασαν στν λήθη τς κκλησιαστικς στορίας ς πολεμικ τακτική, πειδ δθεν δν προσιδιάζει στν σημεριν ποχ τς «καταλλαγς»
 

Διερωτται ρθόδοξος συνείδησις: Σ ποι θεολογικ βάσι στηρίζεται οκουμενιστικ νοχ ναντι τς Ονίας; Τί λλαξε στν κκλησιολογία κα τν θεολογία τν ονιτικν κκλησιν, στε ο πίσκοποι κα ο κληρικοί της ν γίνωνται φιλοφρόνως δεκτο κα ποδεκτοί; Πότε ο Ονίται δειξαν τι διορθώνονται κκλησιολογικς, ετε γινόμενοι πλήρως ρωμαιοκαθολικο ετε πιστρέφοντες στος κόλπους τς νατολικς κκλησίας; π ποίαν ννοια τ δικαίωμά τους ν πάρχουν ς ξεχωριστς κοινότητες τος παλλάσσει π τν ποχρέωσι ν ποκατασταθον κκλησιολογικς; Μήπως καταργήσαμε τ κκλησιολογικά μας κριτήρια
 

ναμφίβολα μόνη δυνατ ρμηνεία τς οκουμενιστικς νοχς ναντι τς Ονίας εναι διολίσθησις σ μία κκλησιολογία γνωστη μέχρι σήμερα, νατρέπουσα τν κκλησιολογία τς ρθοδόξου κκλησίας κα συντασσομένη στν κκοσμικευμένη νοοτροπία τν μερν μας
 

δ) Τ Βατικαν παραπλαν τος ρθοδόξους 
 

Τ Βατικαν ναδεικνύει τν Θεολογικ Διάλογο μέσον παραπλανήσεως το ρθοδόξου πληρώματος κα λλοιώσεως το κκλησιολογικο το φρονήματοςν Ονία νισχύεται π τ Βατικαν κα ο Ονίται χαίρουν τς ποδοχς ρθοδόξων προκαθημένων, Θεολογικς Διάλογος συνεχίζεται, ναβαλλομένης γι τ μέλλον τς συζητήσεως π το κανθώδους προβλήματος τς Ονίας (Συνέλευσις Βελιγραδίου, 2006). Ο συνειδήσεις τν ρθοδόξων μβλύνονται κα μετακινεται τ πρόβλημα π τν κκλησιολογία στν κοινωνιολογία.  κρυστάλλινη ρθόδοξος κκλησιολογία σημέραι ποχωρε κα παραχωρε τν θέσι της στν θολ κα γέμουσα συγκρητισμο κκλησιολογία τν «δελφν κκλησιν». Ο οκουμενιστα ρθόδοξοι θεολόγοι εναι πρόθυμοι ν ποστηρίξουν καινοφανες πόψεις γι θεολογικ ζητήματα πο χουν π αώνων παντηθ ριστικ κα μετάκλητα π τος γίους Πατέρας κατ διαμφισβήτητο τρόπο. πίκαιρα χαρακτηριστικ παραδείγματα τέτοιων πόψεων εναι μεταξ λλων μετονομασία τς αρέσεως το Filioque σ «διαφορετικ θεολογικ προσέγγισι πο δν θίγει τν οσία το δόγματος», χαρακτηρισμς τν δογματικν, θικν κα λειτουργικν παραμορφώσεων το Ρωμαιοκαθολικισμο ς «νόμιμης ποικιλομορφίας», προβολ το παπικο Πρωτείου ξουσίας ς Πρωτείου δθεν διακονίας
 

Πέραν τούτου εσεβς ρθόδοξος λας βομβαρδίζεται π τ μέσα νημερώσεως μ μηνύματα «καταλλαγς» κα μ εκόνες «μοιβαίας ναγνωρίσεως», μ ποτέλεσμα ν μβλύνεται τ ρθόδοξο φρόνημα το λαο πο μέχρι τώρα λειτουργοσε ς σχυρ νάχωμα στς κοσμοκρατορικς πιδιώξεις το παπισμον νόματι το Θεολογικο Διαλόγου γίνονται νεπίτρεπτες κα κατ παράβασιν τν ερν Κανόνων συμπροσευχς κα λατρευτικς κδηλώσεις, μέχρι το παραδέκτου λειτουργικο σπασμο ν μέσ ρθοδόξ Λειτουργία κα τς «ελογίας» το ρθοδόξου ποιμνίου π το Πάπα
 

πιστέγασμα κα κορύφωσι τν κανονικν παραβάσεων πετέλεσε κατ τν παρελθόντα μήνα Μάϊον, Κυριακν τς Σαμαρείτιδος, ναπάντεχος μυστηριακ διακοινωνία (intercommunion) το ρουμάνου πισκόπου Βανάτου κ. Νικολάου μετ τν ν ουμανί Ονιτν, γεγονς πο προεκάλεσε τν ντονη διαμαρτυρία τν ν ουμανί κα γίω ρει ουμάνων μοναχν πρς τν εραρχία τς κκλησίας τς ουμανίας κα τν σοβαρότατη νησυχία λων τν ρθοδόξων γι τν στόχο, στν ποο πέβλεπε σκανδαλώδης ατ πράξις(Σχόλιο Εγκολπίου: Μυστηριακή διακοινωνία εννοεί ότι κοινώνησε ο ψευτορθόδοξος Ρουμάνος από το δισκοπότηρο των παπικών ουνιτών...)
 

ν τέλει μ κείμενα πως τς αβέννας (2007), γεμάτα με σκόπιμες σάφειες κα θεολογικς σοφιστεες, Θεολογικς Διάλογος ρθοδόξων κα ωμαιοκαθολικν κινεται δη πρς μία ονιτικο τύπου ναγνώρισι το παπικο Πρωτείου. Εναι χαρακτηριστικ συνέντευξις το Καρδιναλίου Walter Kasper, προέδρου το παπικο Συμβουλίου γι τν προώθησι τς νότητος τν Χριστιανν, τν ποία σχολιάζει τ γαλλόφωνο περιοδικ S.O.P.: «Στν Δύσι γνωρίσαμε τν νάπτυξι πο κατέληξε στν Β´ Βατικάνειο σύνοδο μ τν καθορισμ το πρωτείου ξουσίας κα το λαθήτου του πάπα, μία νάπτυξι τν ποία ο ρθόδοξοι δν δέχθηκαν ποτέ. Χρειάζεται συζήτησις πς ν ρμηνεύσουμε ατς τς διαφορετικς ξελίξεις (πο πλθαν) πάνω στ θεμέλια της πρώτης χιλιετίας. Θ πρέπει κόμη ν σκεφθομε, επε ( Kasper), γι τ πς θ λειτουργήσ τ πρωτεον το Ρώμης, ν πρέπει ν γίνη σαφς τι πάρχουν δη δυ Κώδικες το Κανονικο Δικαίου᾿ στ σωτερικ τς καθολικς κκλησίας: νας γι τν λατινικ κκλησία, κα λλος γι τς νατολικς κκλησίες πο βρίσκονται σ πλήρη κοινωνία μ τν Ρώμη. Συμφώνως πρς τος κώδικες ατούς, τ πρωτεο σκεται μ διαφορετικ τρόπο στν λατινικ κκλησία π ατν (πο σχύει) γι τς νατολικς κκλησίες. Δν θέλουμε ν πιβάλουμε στος ρθοδόξους τ σύστημα πο πικρατε σήμερα στν λατινικ κκλησία. Στν περίπτωση τς ποκαταστάσεως τς πλήρους κοινωνίας, πρέπει ν βρεθ νας νέος τύπος πρωτείου γι τς ρθόδοξες κκλησίες, πρόσθεσε»
 

Εναι βεβαίως ξιομνημόνευτη κα πάντησις το ρώσου πισκόπου λαρίωνος λφέγιεφ π τν δηλώσεων ατν, πως τν δημοσιεύει στ σχόλιό του τ διο περιοδικ S.O.P.: «''Σ ποι νέο τύπο, ναφέρεται;'', διερωτήθηκε ρσος θεολόγος, κα πενόησε τι θ μποροσε βεβαίως ν ναφέρεται σ ατ πο δη πάρχει στς νατολικς κκλησίες πο βρίσκονται σ κοινωνία μ τν Ρώμη᾿, δηλαδ στν Ονία. «Μ λλα λόγια, μία κόμη φορ μς προτείνεται τ νδεχόμενο ν δεχθομε μία ονιτικ θέασι το πρωτείου το πισκόπου Ρώμης», θεωρε πίσκοπος λαρίων. «Ἐὰν ατ εναι τ βήμα προόδου᾿, πολ φοβομαι τι μία παρόμοια πρόοδος δν θ μπορέσ ν μπνεύση τος ρθοδόξους, ο ποοι βλέπουν τν Ονία ς ντίφασι τς ρμηνείας τους γι τν κκλησιολογία κα ς προδοσία τς ρθοδοξίας». «Τ 1993, στ Balamand, Καθολικο κα ρθόδοξοι εχαν καταλήξει στ συμπέρασμα τι Ονία δν μπορε ν ποτελ τύπο νότητος κα τώρα, δεκαπέντε χρόνια ργότερα, πρόεδρος το Ποντιφικικο Συμβουλίου γι τν νότητα τν Χριστιανν μς προκαλε ν δεχθομε τν ονιτικ ρμηνεία το ρωμαϊκο πρωτείου», πρόσθεσε, κα συνεπέρανε: «Δν χουμε νάγκη π μία νέα Ονία. χουμε νάγκη π μία στρατηγικ συνεργασία πο θ ποκλεί κάθε μορφ προσηλυτισμο. χουμε κόμη νάγκη ν συνεχίσουμε τν θεολογικ διάλογο, χι γι ν μεταμορφώσουμε τος ρθοδόξους σε ονίτες, λλ γι ν ξεκαθαρίσουμε τ κκλησιολογικ σημεα συμφωνίας μεταξ Καθολικν κα ρθοδόξων᾿» [Περιοδικ S.O.P., τεχ. 327 (πρίλιος 2008), σελ. 7-9. βλ. κα τς παρόμοιες δηλώσεις το Walter Kasper στ ρθρο το Εαγγέλου Δ. Θεοδώρου, Πρόσφατες πισημάνσεις το Καρδιναλίου Walter Kasper..., νθ᾿ νωτ. σελ. 281-289, διότι δείχνουν τν σταθερ πολιτικ το Βατικανο]. 
 

Εναι παρήγορο τι ρθόδοξος συνείδησις ντιδρ σ κίβδηλες ρμηνεες το Πρωτείου, τ ποο ν τ καθόλου κκλησί σκεται π τς Οκουμενικς Συνόδου, πως δήλωσε τ 1973 μ κάθε σαφήνεια κα πισημότητα μακαριστς Πατριάρχης Δημήτριος κα σχολιάζει πιτυχς καθηγητς Εάγγελος Θεοδώρου (Εαγγέλου Δ. Θεοδώρου, Πρόσφατες πισημάνσεις το Καρδιναλίου Walter Kasper..., νθ᾿ νωτ. σελ. 287-288). 
 

χειροτονία το νέου ονίτου πισκόπου στν θήνα ποτελε να πιπλέον σχυρ κόλαφο το Βατικανο κατ τς ρθοδοξίας κα συγκεκριμένα δ κατ τς κκλησίας τς λλάδος. κατ τ τελευταα τη συλλογικ ντίδρασις τς ρθοδόξου κκλησίας (μνημονεύουμε διαιτέρως τ Μήνυμα τν Προκαθημένων τν γιωτάτων ρθοδόξων κκλησιν) [Πρωτοπρ. Θεοδώρου Ζήση, Ονία: καταδίκη της, κδ. Βρυέννιος, Θεσ/νίκη 1993. Κων/νου Κωτσιοπούλου, Ονία στν λληνικ θεολογικ βιβλιογραφία, κδ. Βρυέννιος 1993. Στν κκλησιαστικ στορία χουν καταγραφ ς κλασικ πλέον κείμενα γκύκλιος κατ τς Ονίας κα ο τρες πιστολς πρς τν ονίτη πίσκοπο Θεοδωρουπόλεως Γεώργιο Χαλαβατζ, το ρχιεπισκόπου θηνν Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου (βλ. Φύσις κα χαρακτρ τς Ονίας, κδ. Φοίνικος (νατύπωσις κ τς ναπλάσεως), θήνησι 1928))] γι τς δραστηριότητες τν ονιτν, συνάντησε τν τυπικ παξιωτικ πάντησι το Βατικανο: τν νεπιφύλακτη ποστήριξι τς Ονίας. Τίθεται πομένως ξύτερα τ ρώτημα: Τί νόημα χει Θεολογικς Διάλογος, ταν Ονία πικροτεται, πευλογεται κα νισχύεται π τ Βατικανό
 

Ο ρθόδοξοι ποιμένες, ο ποοι διαθέτουν εαίσθητο δογματικ κα κκλησιαστικ κριτήριο, ντιλαμβάνονται τι ρθόδοξος κκλησία μπαίζεται κα τ ρθόδοξο πλήρωμα κινδυνεύει, ταν ο Θεολογικο Διάλογοι γίνωνται κάτω π τέτοιες προϋποθέσεις. εσεβς ρθόδοξος λας πίσης νησυχε, ταν διαπιστώνη τι μετ π κατονταετία παφν κα τριακονταετία σχεδν πισήμων Διαλόγων προοπτικ δν εναι ν πανεύρουν ο Ρωμαιοκαθολικο τν ρθόδοξο Πίστι κα ν πανέλθουν στν κοινωνία τς Μις γίας Καθολικς κα ποστολικς κκλησίας, δηλαδ τς ρθοδόξου, λλ μλλον ν τος προσφέρωνται διαβεβαιώσεις ρθοδοξίας
 

Εἶναι κατανοητὸ ὅτι δὲν πρόκειται ὁ εὐσεβὴς λαὸς νὰ συμφωνήσῃ μὲ τὴν προοπτικὴ αὐτή. Ὑπομένει ἄχρι καιροῦ, γιὰ νὰ μὴ γίνουν πρόωρα σχίσματα στὴν Ἐκκλησία, ἀλλὰ δὲν εἶναι διατεθειμένος νὰ δεχθῇ συνοδικὴ ἐπιβεβαίωσι τῶν ἀντικανονικῶς γινομένων. Πολλῶ μᾶλλον δὲν προτίθεται νὰ ἀνεχθῇ ὑποχωρήσεις σὲ δογματικὰ ζητήματα καὶ συνοδικὴ ἐπισφράγισί τους. Κριτήριο ἀπαρασάλευτο Ὀρθοδοξίας διακρατεῖ τὴν δογματικὴ διδασκαλία τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ τῶν Ἁγίων Πατέρων καὶ τὴν κανονικὴ τάξι τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ὁσάκις βλέπει νὰ προσβάλλωνται οἱ δυὸ αὐτοὶ στύλοι τῆς Ὀρθοδοξίας του, στενοχωρεῖται, ὀδυνᾶται καὶ ἱκετεύει τὸν Κύριο νὰ διαφυλάξῃ τὴν Ἐκκλησία Του, νὰ ἀναδείξῃ τοὺς ἐπισκόπους του φύλακας τῶν θείων δογμάτων καὶ τῶν ἱερῶν κανόνων καὶ ἀπεύχεται νὰ φθάσῃ ἡ στιγμὴ κατὰ τὴν ὁποία θὰ χρειασθῇ νὰ τεθοῦν ἐκτὸς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας οἱ ἀθετοῦντες τὴν «ἅπαξ παραδοθεῖσαν τοῖς ἁγίοις πίστιν». Διότι, κατὰ τὴν ἀπόφανσιν τῶν Πατριαρχῶν τῆς Ἀνατολῆς, ἔχει τὴν συνείδησιν ὅτι «παρ᾿ ἡμῖν οὔτε Πατριάρχαι οὔτε Σύνοδοι ἐδυνήθησαν πότε εἰσαγαγεῖν νέα, διότι ὁ ὑπερασπιστὴς τῆς θρησκείας ἐστὶν αὐτὸ τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, ἤτοι αὐτὸς ὁ λαός, ὅστις ἐθέλει τὸ θρήσκευμα αὐτοῦ αἰωνίως ἀμετάβλητον καὶ ὁμοιειδὲς τῷ τῶν Πατέρων αὐτοῦ» 

(ω. Καρμίρη, Τ δογματικ κα συμβολικ μνημεα…, νθ. νωτ. σελ. 920 [1000]). 
 

του π. Γεωργίου Καψάνη, 
 

γιον ρος, 16/29 ουνίου 2008, Κυριακ Β´ Ματθαίου 
 

Μνήμη τν ν γίω ρει διαλαμψάντων Πατέρων μν, εραρχν, σίων, Μαρτύρων κα μολογητν
 

Περιοδικό «Παρακαταθήκη», τεύχος 60, Μάιος – 

Ιούνιος 2008 
 

«Ουνία: Η μέθοδος του παποκεντρικού οικουμενισμού» 
 

Αρχιμανδρίτου Γεωργίου 
 

Καθηγουμένου Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου Αγίου Όρους 
 

Ιερά Μονή Οσίου Γρηγορίου Άγιον Όρος 2008

Ζωηφόρος


Πηγή: Ακτίνες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου